Jadi Manusia Ni, Jangan Nak Angkuh Sangat

Comments

comments

27 comments on Jadi Manusia Ni, Jangan Nak Angkuh Sangat

  1. hayati ghazaliNo Gravatar
    May 2, 2013 at 2:34 pm

    saya pun mcm Iz jugak, stress klu tgok ada yg sepak kucing yg buat muka kesian kat meja diorang, tapi yelah, kita tak boleh paksa diorang suka kucing, tapi jgn la sepak kan…tak baik, dia cuma seekor kucing yg lemah…apa salahnya berkongsi rezeki sesama makhluk tuhan kan šŸ™‚

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 2, 2013 at 2:35 pm

      Kan.. tak payah la sepak. Bukannya kucing tu berbisa mcm ular ke apa. Kalau ular tu, takut pulak nak sepak? Hahahaha.. Mentang-mentang kucing tak pandai lawan balik kan.. sian diorang šŸ™

      Reply
  2. Ena FaizNo Gravatar
    May 2, 2013 at 2:37 pm

    Baca pun dh rs marah..huh..
    Alhamdulillah, selama akak mkn kt mn2 kedai x pnh jmp org bodoh mcm tu..

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 2, 2013 at 2:42 pm

      Baguslah kalau macam tu kak. Kalau boleh biarlah semua orang murah hati dengan haiwan kecik yang tak berdaya macam ni. Kesian diorang. Kalau dia kenyang, dia tak kacaunye kita kan.

      Reply
  3. BibieNo Gravatar
    May 2, 2013 at 2:39 pm

    Geram tau…kalau ye pun xnak bagi kedekut tahap gaban, xpayahlah sampai nak aniaya binatang. Sepak binatang kecil bolehlah, certry sepak harimau. #emo

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 2, 2013 at 2:41 pm

      Haaaa itulah kan. Dengan haiwan yang tak reti melawan tu beranilah nak sepak. Cer try sepak rimau kan!

      Reply
  4. ellynNo Gravatar
    May 2, 2013 at 2:45 pm

    terpinga-pinga muka tortie kena sepak ~ alahai iz… terbayang muka tortie masa tu :'(((((

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 2, 2013 at 3:07 pm

      memang! sebab bebetul depan mata. Rasa nak curah je tomyam panas kat muka dia šŸ™

      Reply
  5. nadieyatul akmalNo Gravatar
    May 2, 2013 at 3:17 pm

    Huhu cedihnya… ada ke g sepak kucing tu… ada jiran umah sy suke pukul kucing. Kak .. kucing tu lalu je kot kat umah dia, dia baling ngan penyapu…adehhh sian gile… ada hari tu dia datang nyembang ngn mama kat umah, dia nampak mama bagi makan tam… tam tu memang slalu datang makan pagi petang kat umah, dia kata trus, dia kalau kucing lalu je, dia dah baling penyapu ….adehhh lalu je kot… pastu dia kata kucing jahat…..hmm… x paham la knp dia mcm tu…

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 2, 2013 at 3:35 pm

      kejamnya šŸ™ jahat kucing je yang dia nampak, jahat diri sendiri tu macam mana nak kira??

      Reply
  6. dilsNo Gravatar
    May 2, 2013 at 3:49 pm

    Kesian nye. Aku selalu lupa bawak. Then baru la nak terkial2 cari ayam goreng. Aku makan ayam goreng tu kulit je ( eh paling sedap tu) and sikit isi, lain2 aku siat2 and bagi kat kucing. Taknak bg tulang sekali takut sepah kena sound pulak kan. Kalau isi ayam mmg konfem habis.

    Nak buat bekas khas la letak makanan kucing. Tapi kalo bwk gitu mesti tak jumpa, kalau tak bawak tu la mesti ade.

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 2, 2013 at 4:29 pm

      Selalunya gitulah. Aku kadang sampai carik hahahahaha.. Tu la aku kalau bagi udang ke, ayam ke memang bagi isi je. Senang dia makan pun..

      Reply
  7. norNo Gravatar
    May 2, 2013 at 3:58 pm

    kuang ajo punya jantan..eiii geram i baca. rasa nak sepak je manusia perut apa tah. Izz, i biasa buh dalam plastik je, pastu sumbat dalam bag.Tapi kalau lupa,kat kedai makan, i bagi je lauk yang i ada.tapi kekadang tuan kedai tu marah, biasanya husband akan angkat kucing tu dan makanan tu bawak ke luar kedai.tak semua orang suka, tapi mereka ni tak tau ke kucing tu kesayangan rasullulah, kata islam kan..haruslah ikut sunnah nabi . aisshh naik terus temperature..sekali kakak update..berasap nih..hehee

    nak share sikit, , kat tempat i, ada sorang makcik ni, tua dah , pangkat nenek-nenek, dia lagi mulia dari i, sebab,setiap pagii dia akan bawak sebaldi nasi yang di gaul dengan ikan.untuk diberi kucing-kucing terbiar kat pasar borong.i sendiri pun tak mampu buat.rasa nak peluk je makcik tu.

    harap ramai lagi yang berhati perut kan… šŸ˜‰

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 2, 2013 at 4:10 pm

      Ha’ah memang ada sesetengah kedai tak suka. Tapi kalau kita tak bagi makan, kucing tu ganggu customer dia, tak ke lagi menyusahkan dia ye tak? Kalau saya, lagi saya suka orang bagi kucing makan. Kedai tu dah tentu jugak kena sapu & bersihkan ye tak? Terharu baca makcik tua yang bagi kucing makan tu. Saya sendiri pun tak terdaya buat macam tu. Setakat ni mampu bagi makan bila terserempak je la… harapnya lebih ramai orang yang macam makcik tu dalam dunia ni kan..

      Reply
  8. ikinNo Gravatar
    May 2, 2013 at 4:34 pm

    ish… sakit ati lak bile baca tang mamat bodoh tu… klu i harus terus lahar je dia! mak bapak tak ajar agaknyer … nanti satu keturunan dia benci kucing.. klu anak nyer tgk harus la anak dia pon ikut perangai dia sepak kucing….. org mcm ni mmg patut bagi sedar skit…

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 6, 2013 at 3:24 pm

      Memang betul! Sebab dapat teladan dari bapaknye. Bapak sepak kucing, anak pun tak mustahil sepak kucing nanti.

      Reply
  9. sushiNo Gravatar
    May 2, 2013 at 8:37 pm

    Kan iz..ade lagi yg awek terjerit2 kunun sebab takut kn kucing yg dtg ke dia n mtak bf halau..rase nk tenyeh dgan makanan die tu.kucing je kot.tp gedik takut tu cam nampak hantu je

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 6, 2013 at 3:23 pm

      Takut kucing tu memang takleh nak cakap apa la. Tapi kalau bf dia halau dengan cara menendang kucing tu, memang layak makan penampar. hahaha

      Reply
  10. HanaNo Gravatar
    May 2, 2013 at 9:10 pm

    ye kan, org cmtu mmg x berkat hidup dkt dunia, sbb slalu buat makhluk tuhan teraniaya.. ckp2 benci dgn org mcm tu..

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 6, 2013 at 3:22 pm

      Tak baik kan.. bukannya kucing tu rimau pun. Takyah nak aniaya laa.. kan?

      Reply
  11. Kak AidahNo Gravatar
    May 3, 2013 at 10:23 am

    Thanks Iz bagi akak idea ni. Akak selalu jugak jumpa orang yang tak de belas dgn kucing, anjing ni semua. Kesian sangat. Pernah sekali tu akak tengok lori langgar kepala anjing tu berkali2. Meraung2 anjing tu, iz tapi dia tak mati pulak. Itu yang buat kita lagi sedih. Ada sekali tu akak nampak kat central market KL, ada sorang budak ni ikat tali dkt sekor tikus. Lepas tu dilepasnya tikus tu kat jalan sibuk supaya ada kereta langgar tikus tu. Berlari kesana sini tikus tu tapi tak boleh lepas pun sebab diikat dgn tali kan. Kesian akak tengok. Macam2 cara orang menyeksa binatang ni. Sakit hati akak tengok.

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 6, 2013 at 1:54 pm

      Grrrr,,, kejamnya.. sakit pulak hati saya baca šŸ™ Cer kita ikat tali kat kaki dia lepas tu letak kat tengah jalan. Budak-budak sekarang ni tatau la apa nak jadi šŸ™

      Reply
  12. AujinzNo Gravatar
    May 6, 2013 at 9:56 pm

    sebagai presiden kucing, gua nak bikin union!

    Aku tak suka orang tendang kucing sebab dia mengecek makanan. Aku dah train sesiap Mem Kecik supaya berkongsi makanan dengan kucing… huhuhu

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 8, 2013 at 12:32 pm

      Kan.. memang kena ajar dari kecik. Share makanan takdenya rugi pun kan šŸ™‚

      Reply
  13. adimalaNo Gravatar
    May 20, 2013 at 1:01 pm

    sian kan…sedih baca….sy pun skrng kalau gi keje mesti bwk kibbles…gi keje jln kaki jer sebab dekat…ada la 2 ekor kucing ni memang dah hari2 bagi mkn smpi kalau nmpk saya dari jauh lagi lari ke arah sy sambil gesel kat kaki lapar la tu…tapi ada jugak akak jual nasi lemak kat situ yg baik bagi mkn…tgk kat gerai dia ada bnyk kucing…tapi dia tak kisah tolong bg mkn kucing tu…murah rezeki akak tu…..anak pun request bwk kibbles gi skolah kata nya ada kucing kdng2 msk kelas dia…bagi jgk bekal kibbles kat dia….kesian tgk nasib kucing2 jalanan ni… šŸ™

    Reply
    • Iz YahyaNo Gravatar
      May 20, 2013 at 3:12 pm

      bagus la anak2 semua dilatih kesiankan strays. Saya pun dok pesan kat anak2 buah. Kalau kucing datang, jangan sakiti dia. Tak suka tengok budak2 buli kucing. Saya kat opis pun ada sebekas makanan kucing. Hehe

      Reply
  14. mosesNo Gravatar
    February 20, 2014 at 12:28 pm

    Salam. best layan blog ni sis. i pun mmg suka kucing. anyway nasihat mak you sama mcm parent i nasihat. kita manusia yg berakal jgn buat xelok kat binatang.lainlah yg berbisa.sedangkan bg anjing kurap minum pundapat pahala.kdg2 hairan manusia,angkuh sgt.kalau dh angkuh dgn ciptaan Ilahi tu bkn mcm angkuh dg DIA gak ke.

    Reply

Leave a reply